Opis projektu
Projekt zakłada modernizację i rozbudowę starego placu zabaw w parku wraz z nadaniem mu nowej funkcji edukacyjnej (poznawanie gatunków zwierząt i roślin, przeprowadzanie eksperymentów, doświadczeń), aby uatrakcyjnić możliwość spędzania wolnego czasu.
Istotnym założeniem projektu jest zachowanie charakteru i klimatu miejsca.
„Parkowe Centrum Nauki i Zabaw” będzie w pełni wkomponowane w architekturę parku.
Urządzenia małej architektury będą zbudowane z materiałów doskonale pasujących do otaczających drzew, kwiatów, krzewów itd.
Wielofunkcyjne "Parkowe Centrum Nauki i Zabaw" będzie wyposażone m.in. w:
- huśtawkę równoważną,
- huśtawki wahadłowe z oparciem (dla najmłodszych) i bez oparcia,
- huśtawkę typu "bocianie gniazdo"
- 2 bujaki (np. kaczki)
- zjazd linowy z siedziskiem (tyrolka)
- karuzelę,
- piaskownicę,
- linarium
- zestaw podestów ze zjeżdżalniami, ścianami i linami wspinaczkowymi,
- ścieżkę zdrowia (równoważnie, drążki)
- tablice informacyjne dla dzieci o zwierzętach zamieszkujących park z możliwością nauki ich rysowania (po jednej stronie zdjęcie, a po drugiej tablica kredowa do rysowania),
- układanki ze zwierzętami ( na wzór gry w kółko i krzyżyk),
Dodatkowo elementy wyposażenia będą ozdobione figurkami różnych zwierząt, owadów, zamieszkujących park. Pojawią się również tabliczki ze zdjęciami zwierząt wraz z kodem QR umożliwiającym odsłuchanie z telefonu wydawanych przez nich dźwięków.
Urządzenia naukowe:
Urządzenie „naukowy Hex” jest wspaniałą bazą do przeprowadzania eksperymentów, a jednocześnie fascynująca zabawą z iluzjami i zagadkami optycznymi. Urządzenie angażuje wzrok, stymuluje umysł i wzmacnia percepcję. Rodzicom i opiekunom może posłużyć jako baza do wyjaśnienia przyczyn powstawania złudzeń optycznych. Naukowy Hex składa się z kilku atrakcyjnych urządzeń, które zapewnią najmłodszym użytkownikom świetną zabawę.
„Pisanie lustrzane” to niezwykle wciągająca i rozwijająca zabawa, która jest skutecznym sposobem treningu koncentracji i opanowania. Każdy ruch długopisu odbywa się w odwrotnym kierunku i dlatego czynność ta mocno angażuje obie półkule mózgowe dziecka. Taka nauka przez zabawę rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność intelektualną i orientację przestrzenną. Znajomość zasad funkcjonowania „kompasu” to fundament dla przyszłego podróżnika i obserwatora świata. Kompas ma odkryć w dzieciach pasję odkrywania świata, nauczyć praktycznych i klasycznych umiejętności, które w dobie cyfryzacji powoli zanikają. „Peryskop” to bardzo popularne narzędzie, stosowane w dawnych czasach w łodziach podwodnych, czołgach i wozach bojowych. Zabawa z nim to okazja do zdobycia wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki. Urządzenie inspiruje dziecko do obserwacji przyrody i świata oraz trenuje koncentrację uwagi. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, że można zobaczyć coś, co nie jest w zasięgu naszego wzroku. Szerokie badania nad wpływem dźwięków i muzyki dowodzą, że są one głównymi stymulatorami pamięci, koncentracji, kreatywności czy też koordynacji ruchowej. „Szumiące rury” pozwalają na eksperymentowanie z dźwiękiem i uważne przysłuchanie się otaczającemu światu. Zabawa z „zegarem” to świetny sposób rozwijania umiejętności obserwacji i analizy. Urządzenie „koło młyńskie” uczy działania zapomnianych już dziś kół wodnych i stanowi ciekawy wstęp do rozmowy o elektrowniach wodnych, wykorzystujących energię spadku wody. Każde dziecko uwielbia wcielać się w rolę budowniczych, a to w doskonały sposób pobudza wyobraźnie, rozwój społeczny oraz jego motorykę. „Koparka” w nieszablonowy sposób wspierają tradycyjne zabawy w piaskownicy i zabawy w naśladownictwo dorosłych. Koparka z wygodnym siedziskiem i ruchomą łyżką uczy koordynacji ruchowej, pobudza do działania i daje ujście dziecięcej energii poprzez zabawę na świeżym powietrzu. Korzystając z niej dziecko uczy się również zasad działania maszyn prostych. Na zabawie piaskiem wychowały się pokolenia szczęśliwych i kreatywnych dzieci. Zabawa ta wspiera sensoryczną integrację dziecka, rozwija jego motorykę i realizuje naturalną potrzebę kreowania i budowania. Jest również doskonałą formą aktywności fizycznej na świeżym powietrzu i to dzięki „transporterowi piasku”. Czym jest smog i czy poprzez proste działania możemy zmniejszyć ilość jego powstawania? Co zrobić, by uchronić się przed jego negatywnym wpływem i jak być bardziej ekologicznym na co dzień? Na te i wiele innych pytań odpowiada plenerowa gra ekologiczna „Smogo-memory”! Urządzenie łączy zabawę i gimnastykę umysłu z ogromną dawką ekologicznej wiedzy, którą w praktyce zastosować mogą zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli. Kolory wpływają na nastrój, emocje i mają niebagatelny wpływ na rozwój psychiki dziecka, a wrażliwość na barwy należy do tej samej kategorii percepcji sensorycznej, co wrażliwość na dźwięk. „Panel sensoryczny” zachęca dziecko do obserwacji, stymuluje jego wzrok i percepcję, uczy rozpoznawania kolorów i kształtów, a przy okazji zapewnia dobrą zabawę. Urządzenie „wir wodny” w praktyczny i efektowny sposób dostarcza wiedzy na temat zachodzących w przyrodzie zjawisk fizycznych. Angażuje psychoruchowo i jest doskonałym narzędziem dydaktycznym do wyjaśnienia powszechnego zjawiska, jakim są wiry, a także inspiruje do dalszego eksplorowania świata nauki.
Aby użytkowanie „Parkowego Centrum Nauki i Zabaw” było komfortowe, zadbamy o miejsca odpoczynku i porządek na terenie strefy edukacyjnej, wyposażając ją w kosze na śmieci. Ponadto zachęcimy mieszkańców do odwiedzania Parku na rowerach – specjalnie z myślą o nich przewidzieliśmy stojaki rowerowe. Istotne będzie również wyrównanie i przygotowanie odpowiedniej nawierzchni w niektórych miejscach np. z płyt gumowych, która umożliwi bezpieczną zabawę.
Uzasadnienie dla realizacji propozycji zadania, ze wskazaniem korzyści i długofalowych skutków realizacji zadania:
Urządzenia znajdujące się na placu zabaw są wyeksploatowane, nawierzchnia w obszarze całego placu zabaw jest bardzo nierówna. Wszystko to stwarza zagrożenie dla korzystających z niego dzieci. W zmodernizowanym w ostatnich latach Parku Grabek odbywa się wiele wydarzeń kulturalnych (Dni Czeladzi, Koncerty) dla rodzin z dziećmi. Bezpieczne i atrakcyjne Parkowe Centrum Nauki i Zabaw, będzie idealnym miejscem integracji mieszkańców Czeladzi, zarówno dzieci jak ich opiekunów.
Korzystanie przez dzieci z Parkowego Centrum Nauki i Zabaw długofalowo, korzystnie wpłynie na ich rozwój fizyczny i psychoruchowy. Dzieci rozwiną kreatywność i samodzielność oraz nauczą się współpracy z innymi dziećmi poprzez zabawę. Zabawa w „Parkowym Centrum Nauki i Zabaw” będzie wielowymiarowa - będzie zachęcała do eksperymentowania z nauką, inspirowała oraz angażowała wszystkie zmysły.
Modernizacja placu zabaw zwiększy atrakcyjność terenów. Zyska on funkcje edukacyjną i rekreacyjną. "Parkowe Centrum Nauki i Zabaw" będzie również wsparciem dydaktycznym dla nauczycieli okolicznych szkół i przedszkoli podczas zajęć z przyrody, fizyki czy geografii.
Nowe "Parkowe Centrum Nauki i Zabaw" poprawi jakość życia wszystkich osób korzystających z niego na co dzień oraz korzystnie wpłynie na wizerunek miasta.
Lokalizacja projektu
Park Grabek
Załączniki do pobrania
Brak załączników
Koszt projektu
436 654,60 zł
Status
Projekt zweryfikowany
Kod projektu
5/BO/20
Autor projektu
Marta Migdalska
Pobierz plakat promocyjny
PDFPodziel się z innymi