Czas mieszkańców
Czas
mieszkańców

Ogólnodostępny Park Doświadczeń przy Przedszkolu nr 5


  • Opis projektu

    Na zielonym terenie wokół Przedszkola nr 5 chcemy stworzyć ogólnodostępny, edukacyjny Park Doświadczeń składający się z 10 interaktywnych i certyfikowanych urządzeń. Aby użytkowanie Parku Doświadczeń było komfortowe, zadbamy o miejsca odpoczynku. Teren zielony zostanie również wyposażony w elementy małej architektury w postaci ławeczek dla rodziców odwiedzających nasz Ogólnodostępny Park Doświadczeń.

    Opis urządzeń:

    1. Armata powietrzna (praktyczne odkrywanie zasad fizyki, poprzez łączenie ich z zabawą, jest dla dzieci najszybszym sposobem przyswajania wiedzy. Armata powietrzna zaprojektowana została w taki sposób, aby w angażujący sposób pokazać sposób zachowania fali dźwiękowej.)

    2. Bębny (to idealne instrumenty do rozpoczęcia eksperymentowania z muzyką. Pozwalają w twórczy sposób spożytkować dziecięca energię, a tym samym ćwiczyć koordynację ruchową, skupienie i słuch. Zabawa na muzycznych placach zabaw jest świetnym testem zdolności muzycznych, a także inspiracją do dalszej nauki gry na instrumentach.
      Gra na bębnach jest również jednym z najpopularniejszych rodzajów muzykowania, który skutecznie stymuluje poczucie rytmu i tempa, a tym samym daje mnóstwo radości.)
       

    3. Film animowany (urządzenie animujące z pewnością zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy tym w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia filmów animowanych. Urządzenie wspomaga kreatywność, angażuje i inspiruje do tworzenia własnych animacji, które można wykonać również w warunkach domowych.)

    4. Głuchy telefon (gra w głuchy telefon doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmienia się informacja przetworzona przez wiele osób. Głuchy telefon jest również doskonałą zabawą integrującą.)

    5. Kołyska Newtona (wahadło Newtona, zwane również kołyską Newtona, to urządzenie, które w efektowny sposób demonstruje zasadę zachowania pędu i energii podczas zderzeń. Interesujące przedstawienie wiedzy o zachodzących zjawiskach fizycznych sprawia, że dzieci chętniej i szybciej ją przyswajają. Kołyska Newtona, to również narzędzie wspomagające uwagę i koncentrację.)

    6. Kompas (znajomość zasad funkcjonowania kompasu to fundament dla przyszłego podróżnika i obserwatora świata. Kompas ma odkryć w dzieciach pasję odkrywania świata, nauczyć praktycznych i klasycznych umiejętności, które w dobie cyfryzacji powoli zanikają.)

    7. Spóźniony dźwięk (urządzenie w interesujący sposób pokazuje, czym jest fala dźwiękowa i w jaki sposób powstaje. Stanowi dobrą pomoc dydaktyczną dla nauczycieli i opiekunów, a dla rodziców i dzieci to okazja do wspólnego poznawania zjawisk fizycznych – i oczywiście – dobrej, aktywnej zabawy.)

    8. Telefon paraboliczny (telefon paraboliczny pokazuje w praktyce działanie fal akustycznych, a jednocześnie jest dobrą okazją do rozwijania umiejętności społecznych, komunikacyjnych i eksperymentowania z dźwiękiem. Urządzenie sprzyja integracji i zachęca do zabawy zarówno dzieci, jak i dorosłych.)

    9. Ucho słonia (urządzenie angażuje dzieci do wspólnej, nieszablonowej zabawy, rozwija umiejętności społecznie i komunikacyjne. Ucho słonia jest jednym z naszych urządzeń, w którym skutecznie przemycamy ideę stworzenia przestrzeni do współpracy i nawiązywania relacji pomiędzy ich użytkownikami.)

    10. Rury deszczowe (dziecko bada świat wszystkimi zmysłami, a zmysł słuchu pełni jedną z najistotniejszych ról w jego prawidłowym rozwoju. Dźwięki kształtują pamięć aktywną, stymulują funkcje słuchowe, wpływają na podzielność uwagi, rozwijają umiejętności poznawcze i twórcze. Rury deszczowe są prostym i zarazem fascynującym urządzeniem, które pozwala dziecku w ciekawy sposób eksperymentować z dźwiękiem.)

    Uzasadnienie dla realizacji propozycji zadania, ze wskazaniem korzyści i długofalowych skutków realizacji zadania:

    Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania czasu młodzieży przed komputerami, chcielibyśmy stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną nie tylko dla podopiecznych naszego przedszkola, ale również dla wszystkich mieszkańców Czeladzi. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębią tajniki nauki.

    Przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta. Park Doświadczeń będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową. Nawet osoby niewidome, często wykluczone z tego typy atrakcji, znajdą tu przestrzeń dla siebie i będą mogły skorzystać z urządzeń dźwiękowych w Parku Doświadczeń.

    Od lat obserwujemy wśród dzieci i młodzieży kryzys polegający na przeniesieniu znacznej części ich aktywności do Internetu. Taki trend nie pozostaje bez wpływu na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. U dziecka zdominowanego informacyjnym chaosem tworzy się zniekształcony obraz świata i siebie samego. Poważnym zagrożeniem jest również cyberprzestępczość – spontaniczna ufność dziecka może narazić je na stanie się ofiarą wyłudzeń, szantażu czy też hejtu.

    Problemem jest też zbyt długi czas spędzony przed monitorami komputerów i smartfonów. Mała aktywność na świeżym powietrzu, brak spontanicznej zabawy, uwolnienia energii i kontaktu z rówieśnikami w znacznym stopniu pogarszają kondycję psychiczną, fizyczną oraz zdolność nawiązywania zdrowych relacji społecznych.

    Dlatego już dzisiaj powinniśmy skoncentrować się na rozwiązaniach, które zachęcą dzieci i młodzież do różnych form rozrywki na świeżym powietrzu. Nasza propozycja Ogólnodostępnego Parku Doświadczeń jest wstępem do takiego rozwiązania.


    Pobierz plakat promocyjny
  • Lokalizacja projektu

    Teren Przedszkola nr 5, przy ul. Krótkiej 1

  • Załączniki do pobrania

    Brak załączników

Koszt projektu

144 970,58 zł


Status

Projekt zweryfikowany


Kod projektu

4/BO/20


Autor projektu

Katarzyna Kaszuba


Pobierz plakat promocyjny

PDF

Podziel się z innymi

Ładowanie...