Opis projektu
Na zielonym terenie wokół Przedszkola nr 5 chcemy stworzyć ogólnodostępny, edukacyjny Park Doświadczeń składający się z 10 interaktywnych i certyfikowanych urządzeń. Aby użytkowanie Parku Doświadczeń było komfortowe, zadbamy o miejsca odpoczynku. Teren zielony zostanie również wyposażony w elementy małej architektury w postaci ławeczek dla rodziców odwiedzających nasz Ogólnodostępny Park Doświadczeń.
Opis urządzeń:
Armata powietrzna (praktyczne odkrywanie zasad fizyki, poprzez łączenie ich z zabawą, jest dla dzieci najszybszym sposobem przyswajania wiedzy. Armata powietrzna zaprojektowana została w taki sposób, aby w angażujący sposób pokazać sposób zachowania fali dźwiękowej.)
Bębny (to idealne instrumenty do rozpoczęcia eksperymentowania z muzyką. Pozwalają w twórczy sposób spożytkować dziecięca energię, a tym samym ćwiczyć koordynację ruchową, skupienie i słuch. Zabawa na muzycznych placach zabaw jest świetnym testem zdolności muzycznych, a także inspiracją do dalszej nauki gry na instrumentach.
Gra na bębnach jest również jednym z najpopularniejszych rodzajów muzykowania, który skutecznie stymuluje poczucie rytmu i tempa, a tym samym daje mnóstwo radości.)
Film animowany (urządzenie animujące z pewnością zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy tym w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia filmów animowanych. Urządzenie wspomaga kreatywność, angażuje i inspiruje do tworzenia własnych animacji, które można wykonać również w warunkach domowych.)
Głuchy telefon (gra w głuchy telefon doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmienia się informacja przetworzona przez wiele osób. Głuchy telefon jest również doskonałą zabawą integrującą.)
Kołyska Newtona (wahadło Newtona, zwane również kołyską Newtona, to urządzenie, które w efektowny sposób demonstruje zasadę zachowania pędu i energii podczas zderzeń. Interesujące przedstawienie wiedzy o zachodzących zjawiskach fizycznych sprawia, że dzieci chętniej i szybciej ją przyswajają. Kołyska Newtona, to również narzędzie wspomagające uwagę i koncentrację.)
Kompas (znajomość zasad funkcjonowania kompasu to fundament dla przyszłego podróżnika i obserwatora świata. Kompas ma odkryć w dzieciach pasję odkrywania świata, nauczyć praktycznych i klasycznych umiejętności, które w dobie cyfryzacji powoli zanikają.)
Spóźniony dźwięk (urządzenie w interesujący sposób pokazuje, czym jest fala dźwiękowa i w jaki sposób powstaje. Stanowi dobrą pomoc dydaktyczną dla nauczycieli i opiekunów, a dla rodziców i dzieci to okazja do wspólnego poznawania zjawisk fizycznych – i oczywiście – dobrej, aktywnej zabawy.)
Telefon paraboliczny (telefon paraboliczny pokazuje w praktyce działanie fal akustycznych, a jednocześnie jest dobrą okazją do rozwijania umiejętności społecznych, komunikacyjnych i eksperymentowania z dźwiękiem. Urządzenie sprzyja integracji i zachęca do zabawy zarówno dzieci, jak i dorosłych.)
Ucho słonia (urządzenie angażuje dzieci do wspólnej, nieszablonowej zabawy, rozwija umiejętności społecznie i komunikacyjne. Ucho słonia jest jednym z naszych urządzeń, w którym skutecznie przemycamy ideę stworzenia przestrzeni do współpracy i nawiązywania relacji pomiędzy ich użytkownikami.)
Rury deszczowe (dziecko bada świat wszystkimi zmysłami, a zmysł słuchu pełni jedną z najistotniejszych ról w jego prawidłowym rozwoju. Dźwięki kształtują pamięć aktywną, stymulują funkcje słuchowe, wpływają na podzielność uwagi, rozwijają umiejętności poznawcze i twórcze. Rury deszczowe są prostym i zarazem fascynującym urządzeniem, które pozwala dziecku w ciekawy sposób eksperymentować z dźwiękiem.)
Uzasadnienie dla realizacji propozycji zadania, ze wskazaniem korzyści i długofalowych skutków realizacji zadania:
Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania czasu młodzieży przed komputerami, chcielibyśmy stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną nie tylko dla podopiecznych naszego przedszkola, ale również dla wszystkich mieszkańców Czeladzi. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębią tajniki nauki.
Przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta. Park Doświadczeń będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową. Nawet osoby niewidome, często wykluczone z tego typy atrakcji, znajdą tu przestrzeń dla siebie i będą mogły skorzystać z urządzeń dźwiękowych w Parku Doświadczeń.
Od lat obserwujemy wśród dzieci i młodzieży kryzys polegający na przeniesieniu znacznej części ich aktywności do Internetu. Taki trend nie pozostaje bez wpływu na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. U dziecka zdominowanego informacyjnym chaosem tworzy się zniekształcony obraz świata i siebie samego. Poważnym zagrożeniem jest również cyberprzestępczość – spontaniczna ufność dziecka może narazić je na stanie się ofiarą wyłudzeń, szantażu czy też hejtu.
Problemem jest też zbyt długi czas spędzony przed monitorami komputerów i smartfonów. Mała aktywność na świeżym powietrzu, brak spontanicznej zabawy, uwolnienia energii i kontaktu z rówieśnikami w znacznym stopniu pogarszają kondycję psychiczną, fizyczną oraz zdolność nawiązywania zdrowych relacji społecznych.
Dlatego już dzisiaj powinniśmy skoncentrować się na rozwiązaniach, które zachęcą dzieci i młodzież do różnych form rozrywki na świeżym powietrzu. Nasza propozycja Ogólnodostępnego Parku Doświadczeń jest wstępem do takiego rozwiązania.
Lokalizacja projektu
Teren Przedszkola nr 5, przy ul. Krótkiej 1
Załączniki do pobrania
Brak załączników
Koszt projektu
144 970,58 zł
Status
Projekt zweryfikowany
Kod projektu
4/BO/20
Autor projektu
Katarzyna Kaszuba
Pobierz plakat promocyjny
PDFPodziel się z innymi