Czas mieszkańców
Czas
mieszkańców

Eksperymentuj na świeżym powietrzu! przy Szkole Podstawowej nr 7


  • Opis projektu

    Na terenie szkoły chcemy stworzyć naukowy plac zabaw doposażając wokół obecne boisko. Naszym celem jest zaciekawienie najmłodszych fizyką, a starszym uczniom poprzez eksperymenty na świeżym powietrzu przybliżyć to, o czym uczą się z podręczników. Urządzenia, które chcemy zainstalować na naszym terenie to : armata powietrzna, czyja to twarz, koło optyczne, dzwony rurowe, film animowany, kołyska Newtona, spóźniony dźwięk, zegar słoneczny, wielokrążek i panel sensoryczny. Wszystkie te urządzenia posiadają podstawowe wymogi bezpieczeństwa zapewnione poprzez zgodność z normami PN-EN 1176-1:2009, a kolorowa estetyka urządzeń uatrakcyjni otoczenie naszej szkoły.

    Fizyka pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki nauce fizyki poznajemy piękno i mądrość przyrody, której jesteśmy częścią. Postanowiliśmy ułatwić naszym uczniom zdobycie wiedzy i połączyć naukę z zabawę, tworząc naukowy plac zabaw na świeżym powietrzu. Zaciekawienie, zaangażowanie, eksperymentowanie – to wszystko sprawi, że nauka w naszej szkole będzie przygodą, a odwiedzające nas rodziny z dziećmi również zaciekawią się zgłębianiem tajników nauki. Miejsce dedykowane będzie nie tylko uczniom, ale także wszystkim chętnym rodzinom z dziećmi, które będą chciały w nietypowy sposób spędzić czas na świeżym powietrzu.

    Zabawa z lustrami to okazja do wspólnego eksperymentowania ze zjawiskami optycznymi. W praktyczny sposób pokazuje, w jaki sposób nasz umysł i wzrok ulegają iluzjom. Zabawa w ,,Czyja to twarz” rozwija umiejętność współpracy i komunikację między uczestnikami eksperymentu. Naukowe urządzenia to fascynujący sposób eksperymentowania z percepcją. Pokazują, jak działa nasz zmysł wzroku we współpracy z mózgiem i jego odbiorem bodźców zewnętrznych. „Koło optyczne” stymuluje umysł, wprawia w zdumienie, bawi, a jednocześnie uczy podstawowych praw fizyki na świeżym powietrzu. Melodyjne „dzwony rurowe” doskonale nadają się do samodzielnego lub wspólnego muzykowania np. podczas zajęć dydaktycznych z muzyki na świeżym powietrzu. Urządzenie pobudza dziecięcą kreatywność, sprzyja rozwijaniu muzycznych pasji i skutecznie stymuluje wszystkie zmysły, wspierając ich sensoryczną integrację. Praktyczne odkrywanie zasad fizyki, poprzez łączenie ich z zabawą, jest dla dzieci najszybszym sposobem przyswajania wiedzy. „Armata powietrzna” zaprojektowana została w taki sposób, aby w angażujący sposób pokazać sposób zachowania fali dźwiękowej. Urządzenie animujące z pewnością zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy tym w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia „filmów animowanych”. Urządzenie wspomaga kreatywność, angażuje i inspiruje do tworzenia własnych animacji, które można wykonać również w warunkach domowych. „Kołyska Newtona”, to urządzenie, które w efektowny sposób demonstruje zasadę zachowania pędu i energii podczas zderzeń. Interesujące przedstawienie wiedzy o zachodzących zjawiskach fizycznych sprawia, że dzieci chętniej i szybciej ją przyswajają. Kołyska Newtona, to również narzędzie wspomagające uwagę i koncentrację. Urządzenie „spóźniony dźwięk” w interesujący sposób pokazuje, czym jest fala dźwiękowa i w jaki sposób powstaje. Stanowi dobrą pomoc dydaktyczną dla nauczycieli i opiekunów, a dla rodziców i dzieci to okazja do wspólnego poznawania zjawisk fizycznych – i oczywiście – dobrej, aktywnej zabawy. Korzystanie z „zegara słonecznego” na naukowym placu zabaw uczy dzieci dostrzegać istniejące w świecie związki pomiędzy kierunkami geograficznymi, słońcem i czasem. Zabawa z zegarem to świetny sposób rozwijania umiejętności obserwacji i analizy, a także doskonała okazja na oderwanie się od przesyconej elektroniką codzienności. „Wielokrążek” pozwala zrozumieć podstawowe mechanizmy rządzące fizyką, a przede wszystkim ukazuje praktyczne zastosowanie tej wiedzy w życiu codziennym. Wielokrążek swoim działaniem zaskakuje najmłodszych i pobudza ich ciekawość do nauki. Kolory wpływają na nastrój, emocje i mają niebagatelny wpływ na rozwój psychiki dziecka, a wrażliwość na barwy należy do tej samej kategorii percepcji sensorycznej, co wrażliwość na dźwięk. Nie bez przyczyny kolory znajdują zastosowanie nawet w terapiach np. w popularnej dziś koloroterapii. „Panel sensoryczny” zachęca dziecko do obserwacji, stymuluje jego wzrok i percepcję, uczy rozpoznawania kolorów i kształtów, a przy okazji zapewnia dobrą zabawę.

    Uzasadnienie, ze wskazaniem korzyści i długofalowych skutków realizacji zadania:

    Będą to urządzenia, które integrują całą rodzinę, bez względu na wiek. Widzimy duża potrzebę tworzenia atrakcyjnej przestrzeni publicznej po to, by dzieci częściej przebywały na świeżym powietrzu i dzięki temu zapobiegać skutkom (zarówno psychiczno-społecznym czy zdrowotnym). A statystyki są przerażające: współczesne dzieci spędzają mniej czasu na podwórku niż więźniowie z zakładów karnych.

    Place zabaw i parki dostarczają multisensorycznych doświadczeń, które pomagają dzieciom
    i młodzieży efektywniej się rozwijać. Podczas zabawy na świeżym powietrzu najmłodsi wykorzystują i wzmacniają wszystkie zmysły, rozwijają umiejętności poznawcze, małą i dużą motorykę, uczą się koordynacji wzrokowo-ruchowej, równowagi, zwinności i wytrzymałości.

    Zabawa na placu zabaw uczy umiejętności społecznych: jak uczciwie dzielić się z innymi, współpracować w grupie. Dzięki zabawie dzieci uczą się podejmować decyzje, kontrolować emocje, negocjować i nawiązywać przyjaźnie. Dobrze, by plac zabaw zapewniał udaną zabawę każdemu niezależnie od wieku i poziomu sprawności. W ten sposób dzieci rozwiną empatię, tolerancję i nauczą się akceptować różnice między sobą. Place zabaw dają rodzinom możliwość spędzania czasu razem. Wspólna aktywność to świetna okazja do rodzinnych i sąsiedzkich interakcji oraz okazja do budowania więzi dzięki wspólnemu działaniu.


    Pobierz plakat promocyjny
  • Lokalizacja projektu

    Teren zielony Szkoły Podstawowej nr 7

  • Załączniki do pobrania

    Brak załączników

Koszt projektu

124 576,61 zł


Status

Projekt zweryfikowany


Kod projektu

2/BO/20


Autor projektu

Dorota Ziółkowska


Pobierz plakat promocyjny

PDF

Podziel się z innymi

Ładowanie...